جهش تولید
امروز : شنبه ١٤ تير ١٣٩٩

اخبار > مناسب‌ترین هدف برای همکاری فناورانه

صفحه اصلی > یادداشت ها 


چاپ

مناسب‌ترین هدف برای همکاری فناورانه

محمد ترابی*

همکاری فناورانه برای نیل به اهداف مختلفی شکل می‌گیرد. انتخاب هدف مناسب با توجه به وضعیت حوزه صنعتی، حوزه فناوری و بازاری که همکاری در آن صورت میگیرد و همچنین شرایط طرفین همکاری فناورانه میتواند بسیار متفاوت باشد.

برای مثال هدف «تبدیل رقیب به یک شریک استراتژیک» زمانی محقق میشود که یک تیم فناور ایده‌ی جدید خود را بعد از مدت‌ها تلاش راه‌اندازی کرده‌است و پیغامی دریافت میکند که کسب‌وکار دیگری فعالیت مشابه دارد. احتمالا آن تیم فناور باید خودش را برای رقابت آماده کند و به تحلیل رقیب بپردازد اما شاید شکلدهی یک همکاری فناورانه پر منفعت و تبدیل رقیب به یک شریک استراتژیک یکی از راه حلها باشد.

یکی از اهداف شکلدهی همکاری فناورانه میتواند «سینرژی» باشد. بعید است بتوان مدیری فعال در کسب و کاری خصوصی را پیدا کرد که مسئله ۲+۲=۵ را به عنوان تعریف سینرژی نشنیده باشد. سینرژی زمانی محقق میشود که استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بازیگران مختلف و مکمل مد نظر قرار گیرد، به خصوص زمانی که دست‌یابی به تمام توانمندی‌ها نظیر فناوری، بازاریابی، تولید، برند، فروش و برای یک شرکت زمان‌بر و پر هزینه است.

همچنین «برون سپاری» می‌تواند شروعی برای ایجاد یک همکاری فناورانه کارآمد باشد و به خصوص در تولید تجهیزات و سامانه‌های بزرگ که تجمیعی از دانش‌ها و فناوری‌های متنوع است، فرآیندی ناگزیر می­باشد. هنگامی که یک شرکت در دو راهی خریدن یا ساختن، قرار می‌گیرد اگر خریدن از خارج مرزهای سازمانی را انتخاب نمایید، برون‌سپاری محقق می‌شود. برون‌سپاری اگر در موضوعی فناورانه باشد برای شرکت مزایای ویژه‌ای دارد و همچنین آن را با قلمرو گسترده‌ای از مسائل پیچیده مواجه می‌کند.

مهمترین نکتهای که در این زمینه وجود دارد انتخاب هوشمندانه این هدف میباشد. برای این منظور طرفین بایستی به صورت دقیق به تحلیل فضای کسب و کار خود پرداخته و توانمندیهای ویژهی خود و مجموعه همکار را مشخص کنند و با توجه به چشمانداز و اهداف تولیدی، اقتصادی و فناورانه هدف مناسب برای شکل­دهی همکاری فناورانه را تعیین کنند.

 

*کارشناس مرکز شرکت‌های دانش بنیان

منبع: isti.ir

پایان پیام/






شخصی سازی

انتخاب رنگ

اندازه فونت